1. FORMÅL

Kommunestyret i Bø skal gjennom sitt virke bidra til
· et funksjonsdyktig folkestyre
· en rasjonell og effektiv forvaltning
· en bærekraftig utvikling
· den enkeltes rettssikkerhet
· og en helhetlig politisk styring

2. VALG og SAMMENSETNING

Kommunestyret består av 19 medlemmer med varamedlemmer valgt for den kommunale valgperioden. Kommunestyret velger ordfører og varaordfører.

Kommunestyret suppleres med 2 representanter valgt av ungdomsrådet og 2 representanter valgt av eldrerådet med begrensende rettigheter.

3. VIRKEOMRÅDE

Kommunestyret er kommunens øverste organ. Det treffes vedtak på vegne av kommunen i alle typer saker så langt ikke annet følger av lov eller særskilte delegasjonsvedtak.

Kommunestyret har det øverste tilsyn med den kommunale forvaltning og kan forlange enhver sak lagt fram for seg til orientering eller avgjørelse. Kommunestyret kan omgjøre vedtak av andre folkevalgte organer eller administrasjonen i samme utstrekning som disse kunne omgjøre vedtaket selv.


Kommunestyret skal påse at det kommunale regnskapet revideres på betryggende måte.

4. FORBEREDELSE AV SAKER FOR KOMMUNESTYRET

Rådmannen (kommunedirektøren) skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer er forsvarlig utredet. Ordfører vurderer og beslutter om saken er klar for behandling.

Saker som behandles i kommunestyret skal som hovedregel legges fram med innstilling fra enten kontrollutvalg eller formannskap. En sak skal som hovedregel ikke behandles i mer enn en underinstans før behandling i kommunestyret.


Møtet skal som hovedregel starte kl. 09.00, og møtet skal fortrinnsvis heves senest kl. 18.00.
 

5. INNKALLING OG SAKSLISTE

Rutiner for innkalling og saksliste gjøres i henhold til kommuneloven §11-3.


Ordfører setter opp saksliste og innkaller kommunestyret etter fastsatt møteplan eller når ordfører finner det påkrevet.

 

Innkallingen sendes til kommunestyrets medlemmer og varamedlemmer, fortrinnsvis digitalt. Møteinnkallingen med vedlegg utsendes innen rimelig tid vanligvis minimum 1 uke før møtestart.

 

Møtet kunngjøres på kommunens hjemmeside og ellers der det er hensiktsmessig. (Oppslag, Facebook, Radio Bø etc.)

 

Saksliste og dokumenter som ikke er unntatt fra offentligheten skal være tilgjengelig for allmennheten.

 

Innkalling til konstituerende møte følger kommuneloven §7.1.

6. INHABILITET

Medlemmene har plikt til å vurdere sin egen habilitet og i god tid si fra om forhold som kan gjøre dem inhabile. Beskjed til ordfører skal helst skje i så god tid at det er mulig å innkalle varamedlem.

Avgjørelse om et medlems habilitet/inhabilitet treffes av kommunestyret, uten at medlemmet selv deltar.


For øvrig vises til forvaltning- og kommunelovens bestemmelser om inhabilitet.

 

7. FORFALL

Den som er valgt som medlem av kommunestyret plikter å delta i organets møter, med mindre det foreligger gyldig forfall.

Et medlem eller et innkalt varamedlem som ikke kan møte på grunn av gyldig forfall melder fra om dette til møteleder. Forfallsgrunn skal oppgis.

Varamedlem kalles inn umiddelbart.
 

8. MØTERETT UTOVER KOMMUNESTYREMEDLEMMER

Rådmannen har møte - og talerett - personlig eller ved en av sine underordnede.


To medlemmer av ungdomsrådet og to medlemmer fra eldrerådet har møte- og talerett i alle sakene som behandles i kommunestyret. Medlemmene gis imidlertid ikke rett til å delta i lukkede møter, dersom kommunestyret selv ikke innvilger slik rett i enkeltsaker.

9. ÅPNE ELLER LUKKEDE MØTER

Kommunestyrets møte holdes for åpne dører.


Kommunestyret kan vedta å behandle en sak for lukkede dører hvor hensynet til personvern eller tungtveiende private eller offentlige interesse tilsier dette. Debatt om å lukke møtet foregår for lukkede dører hvis møteleder krever det eller kommunestyret vedtar det. Personalsaker behandles alltid for lukkede dører.

Dersom en sak behandles for lukkede dører plikter alle tilstedeværende å bevare taushet om forhandlingen.
 

10. MØTELEDER

Kommunestyremøtet ledes av ordfører eller varaordfører. Har begge forfall, velges en av de øvrige møtedeltakerne til møteleder ved flertallsvalg.

11. PRESSE

Ordfører legger til rette for best mulig arbeidsforhold for pressen. Forhandlingene i åpne møter kan tas opp på lydbånd, video e.l. eller kringkastes direkte over radio eller fjernsyn så fremt dette ikke virker forstyrrende på gjennomføringen av møtet.

12. ÅPNING AV MØTET

Til den tid møtet er berammet foretar møteleder opprop. Dersom minst halvparten av medlemmene er til stede og innkallingen godkjent, er møtet satt.

Kommunestyret (kommunestyrets medlemmer) kan bare utøve sin myndighet i lovlig satt møte.

Fra kommunestyret er satt til møtet er slutt kan ingen av representantene forlate møte uten innvilget permisjon fra møteleder.

Medlemmer og varamedlemmer som møter etter at møtet er satt melder seg til møteleder før de tar sete.

 

Det skal velges 2 til å underskrive møteboka, jfr. pkt. 20.

13. REKKEFØLGEN FOR BEHANDLING AV SAKENE

Etter at møtet er lovlig satt gjøres det rede for eventuelle innkomne forespørsler, interpellasjoner og forslag til endringer av sakslisten.

Saker som ikke står på den utsendte sakslisten kan realitetsbehandles hvis ikke ordfører eller 1/3 av de møtende medlemmer motsetter seg dette.

Kommunestyret kan med alminnelig flertall vedta å utsette realitetsbehandlingen av en sak på sakslisten.

Ethvert medlem kan rette forespørsel til møteleder i møtet - også om saker som ikke står på sakslisten.

Forespørsler og interpellasjoner besvares som hovedregel til slutt i møtet.

Kommunestyret vedtar med alminnelig flertall rekkefølgen for behandling av sakene - den endelige sakslisten. Dersom det ikke foreslås endringer, tillegg eller utsettelser i forhold til den utsendte saksliste, gjelder denne uten særskilt votering.

14. FORESPØRSLER OG INTERPELLASJONER

 

Forespørsel:
Forespørsler (Spørsmål) behandles etter kommunelovens § 11, pkt. 2

Alle representanter kan rette forespørsel i kommunestyret.

Til forskjell fra en interpellasjon, skal en forespørsel være kort. Debatt er ikke tillatt, men representanten kan sette frem en tilleggsforespørsel. Tilleggsforespørsel og svar skal ikke overstige 2 minutter.

Dersom spørsmålsstiller forventer svar i løpet av møtet, må spørsmålet være levert ordførerens kontor senest 2 dager før møtet.

 

Interpellasjon:

En interpellasjon er et slags grunngitt spørsmål. Gjennom interpellasjon, kan representant i kommunestyret ta opp saker og forhold som ikke står på den ordinære sakslisten.

Interpellasjon besvares av møteleder.

Interpellasjon skal være levert ordførers kontor senest 3 dager før kommunestyrets møtedag.

Taletiden ved behandling av interpellasjon er begrenset.

Den som setter fram interpellasjon og den som svarer, har hver 10 minutter til rådighet. Deretter er det samlet satt av inntil 20 minutter til debatt, med maksimalt 3 minutter på hvert innlegg.

Med unntak av interpellant og møteleder, kan ingen ta ordet mer enn en gang.

Ved behov, kan kommunestyret vedta å forlenge debatten.

Interpellanten har mulighet til å foreslå at interpellasjonen oversendes rådmannen til utredning.

15. KOMMUNESTYRETS FORHANDLINGER

Møteleder gir en kort redegjørelse for saken og refererer forslaget fra innstillende organ.

Møteleder spør om noen vil ha ordet til saken. Talerne får ordet i den rekkefølgen de har bedt om det. Ber flere om ordet samtidig, avgjør møteleder rekkefølgen.

 

Den som har ordet skal benytte talerstolen.

 

Replikker og spørsmål tillates etter sedvane.

 

Taleren skal rette sin ord til møteleder og holde seg nøye til den sak som er tatt under behandling.

 

Det må ikke sies noe som krenker forsamlingen. Upassende adferd eller tale er ikke tillatt.

 

Overtrer noen disse bestemmelsene påtaler møteleder dette. Retter taleren seg likevel ikke etter reglementet, kan møteleder frata vedkommende ordet – eller ved avstemming avgjøre om vedkommende skal stenges ut for resten av møtet.

 

Møteleder må ikke avbryte noen som har ordet med mindre det skjer for å påpeke de bestemmelser som er gitt i reglement eller for å rette opp åpenbare misforståelser fra taleren side.

 

Dersom møteleder ønsker å ta del i debatten skal lederen av forhandlingene overlates til nestleder.

 

Kommunestyret kan vedta eller møteleder bestemme begrenset taletid.

 

Ved avslutningen av debatten skal møteleder gi tydelig beskjed om når strek for å tegne seg på talerlisten blir satt.

 

Rådmannen eller personer i rådmannens sted skal ikke delta i den politiske debatten. Ordfører kan gi rådmannen eller personer i rådmannens sted anledning til å gi supplerende saksopplysninger eller å gi svar på oppklarende spørsmål.

 

Andre utenforstående gis ikke anledning til å delta i debatter mellom de folkevalgte. Åpnes det for partsinnlegg må innlegget fremføres før den egentlige beslutningsprosessen tar til.

 

16. FORSLAG

Forslag kan bare settes fram av kommunestyrets medlemmer og politiske organ som er gitt slik kompetanse.

 

Særlige lovbestemmelser kan også gi slik rett.

 

Forslag skal leveres skriftlig og undertegnet av forslagsstiller til møteleder. Møteleder refererer forslag etter at det er lagt fram.

17. AVSTEMMINGER

Når møteleder anser at en sak er utdebattert, gir hun/han tydelig beskjed om at saken tas opp til avstemming.

 

Bare de medlemmene som er til stede i salen i det øyeblikk saken tas opp til avstemming har rett til å stemme. Alle har plikt til å avgi stemme. Ved valg og ansettelser er det anledning til å stemme blankt.

Er saken det skal stemmes over delt opp i flere spørsmål, eller det er flere forslag, skal det som hovedregel voteres særskilt over hvert enkelt spørsmål/forslag.

 

Alternativ votering i slike tilfeller skal bare benyttes dersom samtlige medlemmer er enig om dette.

 

Vedtak treffes med alminnelig flertall av de stemmer som avgis – hvis ikke annet følger av kommuneloven. (Innføring av parlamentarisk styreform kan medføre andre avstemmingsregler.)

 

Ved stemmelikhet i andre saker enn valg, er møteleders stemme avgjørende.

 

Ved behandling av økonomiplan og budsjett stemmes det ved den endelige avstemming over forslag til økonomiplan eller årsbudsjett som helhet. Er det framsatt alternative forslag og ingen av disse får flertall ved første gangs avstemming, stemmes det deretter alternativt mellom de 2 forslag som fikk flest stemmer.

 

Ved valg og ansettelser kan hvert enkelt medlem kreve skriftlig avstemming.

 

Avstemmingen gjennomføres på en av følgende måter:

Ved stilltiende aksept

Ved å vise stemmetegn f.eks. ved håndsopprekning

Ved skriftlig avstemming

Ved å avgi stemme digitalt i møtet (Forutsetter slik mulighet er tatt i bruk)

18. PRØVEAVSTEMMING

Før endelig avstemming i en sak kan kommunestyret vedta å gjennomføre en prøveavstemming som ikke er bindende.

19. ORDEN I SALEN

Møteleder skal sørge for å opprettholde god orden i møtesalen. Talerne skal ikke bli avbrutt eller forstyrret. Hvis tilhørerne forstyrrer forhandlingene på en slik måte at det strider mot god orden, skal møtet heves og orden gjenopprettes før møtet kan settes igjen.

20. FØRING AV MØTEBOK (PROTOKOLL)

Det skal føres møtebok. Møteboken skal ha innhold i henhold til kommuneloven sine bestemmelser (§11 -4 i kommuneloven).
Møteboken utarbeides digitalt og arkiveres i henhold til arkivloven sine bestemmelser.

21. GODTGJØRELSER

Godtgjørelse til kommunestyrets møtende medlemmer gis i samsvar med særskilt forskrift vedtatt av kommunestyret.

22. INNSYNSRETT

Kommunestyret har rett til innsyn i alle kommunale saksdokumenter, med de begrensninger som fremgår av kommuneloven § 11-13.

23. LOVLIGHETSKONTROLL

Tre eller flere medlemmer av kommunestyret kan sammen innen 3 uker fra vedtak ble truffet av folkevalgt organ eller av Rådmannen (administrasjonen), kreve kontroll av at vedtaket er lovlig. Kravet fremsettes til kommunen. Dersom vedtaket blir opprettholdt, skal saken sendes Fylkesmannen til behandling (Staten).

24. REGLEMENTSREVISJON

Reglementet rulleres innen utgangen av 1. året i ny valgperiode og gjelder inntil nytt reglement vedtas.