Hva er velferdsteknologi?

Begrepet velferdsteknologi omfatter en rekke installasjoner og teknologiske løsninger som kan bidra til en tryggere helsetjeneste og lettere hverdag for tjenestemottakeren. Velferdsteknologiske hjelpemidler og løsninger kan søkes gjennom NAV hjelpemiddelsentral, tildeles via kommunen eller kjøpes privat.

Bruk av velferdsteknologi kan gi økt livsmestring og deltagelse for pasienter og brukere, samtidig som det kan bidra til trygghet og avlastning for pårørende. Målet er at pasienter og brukere skal kunne bo lenger hjemme, få større frihet og klare seg selv best mulig. 

For å møte fremtidens utfordringer innen helse og omsorg, er velferdsteknologi et viktig satsningsområde for Bø kommune. Med et stadig økende press på ressursene, blir vi nødt til å finne mer effektive måter å løse våre oppgaver på, og teknologiske løsninger vil være avgjørende for å kunne sikre bærekraftige helse- og omsorgstjenester fremover. 

Velferdsteknologiske løsninger i Bø kommune

Bø kommune har allerede tatt i bruk noen velferdsteknologiske løsninger: 

  • Elektronisk medisineringsstøtte
  • Trygghetsalarm
  • Digital hjemmeoppfølging (DHO)

Multidosedispenseren Karie

Karie er en medisindispenser som leveres av Dignio. Med Karie kan helsepersonell bytte multidoserull på kort tid og spare verdifull tid som heller kan brukes sammen med pasienten. Medisindispenseren viser på stor skjerm når medisinen skal tas, og lager både lyd og lys på det aktuelle tidspunktet. 

Med en stor trykkflate er det enkelt for pasienten å trykke for å få ut medisinene sine. Posen faller ned og pasienten åpner selv posen for å ta dosen sin. Dersom pasienten ikke tar ut medisinen innenfor varslingstiden, vil systemet varsle ansvarlig tjeneste, slik at kontakt med pasienten oppnås og man forhindrer avvik i medisineringen. 

Helsepersonellet tilpasser Karie til hver enkelt pasient via Dignio Prevent. Det er mulig å gjøre tilpasninger som gir den enkelte pasient fleksibilitet innenfor rammene av hva som er medisinsk forsvarlig.

Medisindispenseren Pilly

Pilly er også en medisindispenser som leveres av Dignio. Dette er den minste og letteste i Dignios portefølje av elektroniske medisindispensere. Den har totalt 28 doseringskamre, som fylles med medisiner av helsepersonell. Pasientens medisinplan legges inn i Dignio Prevent, og sikrer riktig tidspunkt for utlevering av medisiner. 

Pilly varsler med lyd og lys når det er tid for å ta medisinen. For å ta medisinen, vendes dosetten opp ned, og medisinen faller ned i hånden. Medisineringen registreres og varslingen avsluttes. 

Pilly tilpasses brukeren personlig via Dignio Prevent, og vil derfor passe en rekke ulike brukergrupper og helsetilstander. For de som ikke ønsker lyd og/eller lysvarsling på dispenseren, kan påminnelse om medisinering sendes til pasientens egen telefon i form av SMS.

Trygghetsalarm

Trygghetsalarm er en sensor som for eksempel kan bæres i et smykke rundt halsen eller håndleddet.

Trygghetsalarmen er knyttet til en responstjeneste som kan formidle kontakt videre til hjemmetjenesten. Hvis alarmen går vil kommunens helsepersonell rykke ut, uansett når på døgnet det er. 

Kommunen vurderer om trygghetsalarm vil være en hensiktsmessig del av tjenestene, i samarbeid med den enkelte pasient eller bruker.

Når kommunen vurderer om du skal få trygghetsalarm vil vi ofte se på blant annet:

  • Har du en sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp?
  • Er det fare for at du kan falle og skade deg?
  • Har du problemer knyttet til utrygghet eller engstelse?

Digital hjemmeoppfølging

Digital hjemmeoppfølging innebærer at hele eller deler av et behandlingstilbud foregår uten fysisk kontakt, der dialog og deling av data mellom pasient og behandler skjer digitalt. Dette innebærer at pasienten følges opp i hjemmet ved blant annet egenmåling eller automatisk måling, og at pasienten rapporterer opplysninger om egen helsetilstand. Resultatene sendes så digitalt til helsetjenesten som vurderer disse, og deretter følger opp pasienten ved behov, primært via digitale verktøy 

Hvordan søker man om velferdsteknologi?

Når du søker om tjenester innen helse og omsorg, vil tjenestekontoret vurdere hjelpebehovet ditt, og tildele deg velferdsteknologiske hjelpemidler eller løsninger dersom det vurderes som hensiktsmessig. 

For å søke om kommunale helse- og omsorgstjenester, kan du fylle ut skjema ved å trykke på følgende lenke:

Søknad om tjenester innen pleie og omsorg

Hva kan jeg kjøpe selv av velferdsteknologi?

Det finnes en rekke velferdsteknologiske hjelpemidler du kan få kjøpt i vanlig handel, for eksempel: 

  • Robotstøvsugere
  • Robotklippere
  • Digitale kommunikasjonsverktøy utviklet for eldre, f.eks. Komp
  • Forenklede smarttelefoner
  • Brukervennlige fjernkontroller
  • Lys- og bevegelsessensorer
  • Smartklokker med GPS
  • Brannvarslere koblet opp mot brannvesenet
  • Smarthusløsninger, f.eks. elektroniske dørlåser
  • Digitale kalendre
  • Timere for elektriske apparater
  • Nøkkelfinnere

Hvilke velferdsteknologiske hjelpemidler kan dekkes av NAV?

NAV hjelpemiddelsentral er et ressurs- og kompetansesenter som gir råd om hjelpemidler og tilrettelegging. 

NAV hjelpemiddelsentral gir også utlån av hjelpemidler når bruker har en varig nedsatt funksjonsevne og der målet er å bli selvstendig i dagliglivets aktiviteter.

 

Innen velferdsteknologi kan NAV hjelpemiddelsentral låne ut et sortiment av:

  • hjelpemidler for beslutningsstøtte
  • varslingshjelpemidler til bruk i egen bolig
  • hjelpemidler for betjening

Eksempler på dette kan være:

  • døralarmer og passasjealarmer
  • enkle påkallingssystemer for å påkalle hjelp i egen bolig
  • fraværsalarmer (kan varsle pårørende hvis en person forlater senga om natta og ikke er tilbake innen et forhåndsinnstilt tidsrom)
  • beslutningsstøtte (for eksempel alarm på døra som minner om at det er natt og ikke så lurt å gå ut når døra åpnes om natta)
  • kalendere og planleggingssystemer (gir oversikt over dagen og påminning om ting som skal skje)
  • varsling med blinklys eller vibrasjon til personer med nedsatt hørsel
  • forstørrelsessystemer til svaksynte
  • omgivelseskontroll for betjening av automatiserte funksjoner i egen bolig (for eksempel å åpne dører fra et panel på rullestol)

Utlån av hjelpemidler fra NAV er en individuell rettighet som er hjemlet i folketrygdloven og som innvilges etter søknad. Hjelpemidler som gis som et varig utlån, er NAVs eiendom og skal returneres til NAV hjelpemiddelsentral hvis det ikke lenger er i bruk.

Har du spørsmål om velferdsteknologi?

Dersom du har spørsmål knyttet til bruk av velferdsteknologi, er du velkommen til å ta kontakt med ansvarlig for velferdsteknologi i Bø kommune, Tom Jakobsen. 

Telefon: 958 84 589
E-post: tom.jakobsen@boe.kommune.no