1. FORMÅL

Formannskapet er opprettet i medhold av kommuneloven § 5-6. Formannskapet skal bidra til en
helhetlig politisk styring og innstille i saker til kommunestyret der ikke annet fremgår av lov.

2. VALG OG SAMMENSETNING

Formannskapet består av 5 medlemmer. Formannskapet velges av og blant kommunestyrets
medlemmer.


Valget skal foregå som forholdsvalg og skal finne sted på kommunestyrets konstituerende møte.


Valget av formannskap gjelder for 4 år – inntil nytt konstituerende møte.

3. VIRKEOMRÅDE

- Formannskapet skal på kommunestyrets vegne bidra til å koordinere kommunens drift og virksomhet for øvrig
- Formannskapet behandler og gir innstilling til kommunestyret i alle type saker der ikke andre organ   har innstillingsrett.

- Formannskapet har utvidet myndighet i hastesaker, jamfør Kommunelovens, § 11.8.

- Formannskapet har avgjørelsesmyndighet som følger av kommunens vedtatte delegasjonsreglement
 

4. FORBEREDELSE AV SAKER FOR FORMANNSKAPET

Rådmannen skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer er forsvarlig utredet. Ordfører vurderer og beslutter om saken er klar for behandling.

Saker som behandles i formannskapet skal som hovedregel legges fram med innstilling fra rådmannen.


Møtet skal som hovedregel starte kl. 09.00, og møtet skal fortrinnsvis heves senest kl. 18.00.

5. INNKALLING OG SAKSLISTE

 

Rutiner for innkalling og saksliste gjøres i henhold til kommuneloven §11-3.


Ordfører setter opp saksliste og innkaller formannskapet etter fastsatt møteplan eller når ordfører finner det påkrevet.

 

Innkallingen sendes til formannskapets medlemmer og varamedlemmer, fortrinnsvis digitalt. Møteinnkallingen med vedlegg utsendes innen rimelig tid, vanligvis minimum 4 dager før møtestart.

 

Saksliste og dokumenter som ikke er unntatt fra offentligheten skal være tilgjengelig for allmennheten.

6. INHABILITET

Medlemmene har plikt til å vurdere sin egen habilitet og i god tid si fra om forhold som kan gjøre dem inhabile. Beskjed til ordfører skal helst skje i så god tid at det er mulig å innkalle varamedlem.

Avgjørelse om et medlems habilitet/inhabilitet treffes av formannskapet, uten at medlemmet selv deltar.


For øvrig vises til forvaltning- og kommunelovens bestemmelser om inhabilitet.
 

7. FORFALL

Den som er valgt som medlem av formannskapet plikter å delta i organets møter, med mindre det foreligger gyldig forfall.

Et medlem eller et innkalt varamedlem som ikke kan møte på grunn av gyldig forfall melder fra om dette til møteleder. Forfallsgrunn skal oppgis.

Varamedlem kalles inn umiddelbart.

8. MØTERETT UTOVER FORMANNSKAPETS MEDLEMMER

Rådmannen har møte - og talerett - personlig eller ved en av sine underordnede.


Ett medlem fra eldrerådet har møte- og talerett i alle åpne saker som behandles i formannskapet. Ungdomsrådet kan møte med ett medlem i åpne saker som ungdomsrådet finner relevant.

9. ÅPNE ELLER LUKKEDE MØTER

Formannskapets møter holdes for åpne dører.


Formannskapet kan vedta å behandle en sak for lukkede dører hvor hensynet til personvern eller tungtveiende private eller offentlige interesse tilsier dette. Debatt om å lukke møtet foregår for lukkede dører hvis møteleder krever det eller formannskapet vedtar det.


Dersom en sak behandles for lukkede dører plikter alle tilstedeværende å bevare taushet om forhandlingen.
 

10. MØTELEDER

Formannskapsmøtet ledes av ordfører eller varaordfører. Har begge forfall, velges en av de øvrige møtedeltakerne til møteleder ved flertallsvalg.

11. PRESSE

Ordfører legger til rette for best mulig arbeidsforhold for pressen. Forhandlingene i åpne møter kan tas opp på lydbånd, video e.l. eller kringkastes direkte over radio eller fjernsyn så fremt dette ikke virker forstyrrende på gjennomføringen av møtet.

12. ÅPNING AV MØTET

Til den tid møtet er berammet foretar møteleder opprop. Dersom minst halvparten av medlemmene er til stede og innkallingen godkjent, er møtet satt.

Formannskapet medlemmer kan bare utøve sin myndighet i lovlig satt møte.

Fra formannskapet er satt til møtet er slutt kan ingen av representantene forlate møtet uten innvilget permisjon fra møteleder.

Medlemmer og varamedlemmer som møter etter at møtet er satt melder seg til møteleder før de tar sete.

 

Det skal velges 1 til å underskrive møteboka, jfr. pkt. 19.
 

13. REKKEFØLGEN FOR BEHANDLING AV SAKENE

Etter at møtet er lovlig satt gjøres det rede for eventuelle forslag til endringer av sakslisten.

Saker som ikke står på den utsendte sakslisten kan realitetsbehandles hvis ikke ordfører eller 1/3 av de møtende medlemmer motsetter seg dette.

Formannskapet kan med alminnelig flertall vedta å utsette realitetsbehandlingen av en sak på sakslisten.

Ethvert medlem kan rette forespørsel til møteleder i møtet - også om saker som ikke står på sakslisten.

Formannskapet vedtar med alminnelig flertall rekkefølgen for behandling av sakene - den endelige sakslisten. Dersom det ikke foreslås endringer, tillegg eller utsettelser i forhold til den utsendte saksliste, gjelder denne uten særskilt votering.

14. FORMANNSKAPETS FORHANDLINGER

Møteleder gir en kort redegjørelse for saken og refererer forslaget fra innstillende organ.

Møteleder spør om noen vil ha ordet til saken. Talerne får ordet i den rekkefølgen de har bedt om det. Ber flere om ordet samtidig, avgjør møteleder rekkefølgen.

 

Replikker og spørsmål tillates etter sedvane.

 

Taleren skal holde seg nøye til den sak som er tatt under behandling.

 

Det må ikke sies noe som krenker forsamlingen. Upassende adferd eller tale er ikke tillatt.

 

Overtrer noen disse bestemmelsene påtaler møteleder dette. Retter taleren seg likevel ikke etter reglementet, kan møteleder frata vedkommende ordet – eller ved avstemming avgjøre om vedkommende skal stenges ut for resten av møtet.

 

Møteleder må ikke avbryte noen som har ordet med mindre det skjer for å påpeke de bestemmelser som er gitt i reglement eller for å rette opp åpenbare misforståelser fra taleren side.

 

Formannskapet kan vedta eller møteleder bestemme begrenset taletid.

 

Ved avslutningen av debatten skal møteleder gi tydelig beskjed om når strek for å tegne seg på talerlisten blir satt.

 

Rådmannen eller personer i rådmannens sted skal ikke delta i den politiske debatten. Ordfører kan gi rådmannen eller personer i rådmannens sted anledning til å gi supplerende saksopplysninger eller å gi svar på oppklarende spørsmål.

 

Andre utenforstående gis ikke anledning til å delta i debatter mellom de folkevalgte. Åpnes det for orienteringer fra eksterne, må innlegget fremføres før den egentlige beslutningsprosessen tar til.

 

15. FORSLAG

I møtet kan forslag bare settes fram av formannskapet medlemmer.
Særlige lovbestemmelser kan også gi andre slik rett.


Forslag skal leveres skriftlig undertegnet av forslagsstiller til møteleder. Møteleder refererer forslag etter at det er satt fram.

16. AVSTEMMINGER

Når møteleder anser at en sak er utdebattert, gir hun/han tydelig beskjed om at saken tas opp til avstemming.

 

Bare de medlemmene som er til stede i det øyeblikk saken tas opp til avstemming har rett til å stemme. Alle har plikt til å avgi stemme. Er saken det skal stemmes over delt opp i flere spørsmål, eller det er flere forslag, skal det som hovedregel voteres særskilt over hvert enkelt spørsmål/forslag.

 

Alternativ votering i slike tilfeller skal bare benyttes dersom samtlige medlemmer er enig om dette.

 

Vedtak treffes med alminnelig flertall av de stemmer som avgis – hvis ikke annet følger av kommuneloven.

 

Ved stemmelikhet i andre saker enn valg, er møteleders stemme avgjørende.

 

Ved behandling av økonomiplan og budsjett stemmes det ved den endelige avstemming over forslag til økonomiplan eller årsbudsjett som helhet. Er det framsatt alternative forslag og ingen av disse får flertall ved første gangs avstemming, stemmes det deretter alternativt mellom de 2 forslag som fikk flest stemmer.

 

Ved valg kan hvert enkelt medlem kreve skriftlig avstemming.

 

Avstemmingen gjennomføres på en av følgende måter:

Ved stilltiende aksept

Ved å vise stemmetegn f.eks. ved håndsopprekning

Ved skriftlig avstemming

Ved å avgi stemme digitalt i møtet (Forutsetter slik mulighet er tatt i bruk)

17. PRØVEAVSTEMMING

Før endelig avstemming i en sak kan formannskapet vedta å gjennomføre en prøve avstemming som ikke er bindende.

18. ORDEN I SALEN

Møteleder skal sørge for å opprettholde god orden i møtesalen. Talerne skal ikke bli avbrutt eller forstyrret. Hvis tilhørerne forstyrrer forhandlingene på en slik måte at det strider mot god orden, skal møtet heves og orden gjenopprettes før møtet kan settes igjen.

19. FØRING AV MØTEBOK (PROTOKOLL)

Det skal føres møtebok. Møteboken skal ha innhold i henhold til kommuneloven sine bestemmelser (§11 -4 i kommuneloven).

 

Møteboken utarbeides digitalt og arkiveres i henhold til arkivloven sine bestemmelser.

 

Møteboken underskrives av ordfører og en valgt representant.

 

20. GODTGJØRELSER

Godtgjørelse til formannskapets møtende medlemmer gis i samsvar med særskilt forskrift vedtatt av kommunestyret.

21. INNSYNSRETT

Formannskapet har rett til innsyn i alle kommunale saksdokumenter, med de begrensninger som fremgår av kommuneloven § 11-13.

22. REGLEMENTSREVISJON

Reglementet rulleres innen utgangen av 1. året i ny valgperiode og gjelder inntil nytt reglement vedtas.