Skjema
- Søknad om oppdrag som støttekontakt
- Søknad om tjenester innen pleie og omsorg
- Søknadsskjema for støttekontaktordningen
Brukerstyrt personlig assistanse er et tilbud om praktisk hjelp til personer med nedsatt funksjonsevne. Det at ordningen er brukerstyrt betyr at du som mottaker får større mulighet til å styre tjenestene og hverdagen selv.
Er du sterkt funksjonshemmet eller har et langvarig og stort behov for praktisk og personlig hjelp i dagliglivet, kan du søke om brukerstyrt personlig assistanse (BPA).
Innenfor det timeantallet du får tildelt, kan du i prinsippet styre hvem du vil ha som hjelper(e) og hva assistenten(e) skal gjøre. Målet er at du skal ha et mest mulig aktivt liv.
Du kan også ha rett til BPA som forelder for et barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne.
Dette er en lovpålagt tjeneste etter helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven. Se blant annet
Forvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Både pårørende og den som skal motta assistanse kan søke om tjenesten. Kommunen skal gi deg informasjon om dine rettigheter og veiledning til å søke. Du vil få et foreløpig svar fra kommunen om forventet saksbehandlingstid. Deretter vil kommunen innhente opplysninger, gjøre en vurdering av om du oppfyller vilkårene, og så fatte et vedtak.
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Før saken kan bli avgjort, vil vi kartlegge dine ønsker og behov nærmere. Normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter blir det gjort et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt omfatter.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Tjenesten oppdatert: 19.12.2024 09:54